Tradice Vojenské akademie v Hranicích je stále živá
Každý pátek probíhá v kariérních důstojnických kurzech Ve-V VA ve Vyškově výuka anglického jazyka podle příkladu výuky jazyků ve Vojenské akademie v Hranicích. V letech 1931 – 1934 vyučoval maďarštinu na této vojenské škole major Ludvík Svoboda, později armádní generál a bývalý prezident republiky, jehož jméno nesla Vysoká vojenská škola pozemního vojska ve Vyškově a k jehož tradici se hrdě hlásíme na Velitelství výcviku – Vojenské akademii ve Vyškově.
Ludvík Svoboda byl skvělý pedagog, který se z osobního zájmu dorozumět se s vojáky, mluvícími maďarsky, tento jazyk naučil. Dokonce po určitou dobu pobýval mezi Maďary v jedné vesnici na Podkarpatské Rusi. Jako mladý důstojník chtěl učit vojenské předměty, ale nové zařazení nepodceňoval a roli pedagoga pojal tvůrčím způsobem. V hodinách maďarštiny se studenti bavili o historii a současné vojenské a politické situaci ve světě. Svůj předmět tak vyučoval velmi inovujícím způsobem.
Na skupině výuky všeobecných předmětů – úsek kariérové přípravy – jsme se inspirovali tímto modelem výuky. Zveme na naše zaměstnání vojáky, kteří mají bohaté zahraniční zkušenosti a jsou schopni velmi fundovaně hovořit na zvolené téma v anglickém jazyce. Posluchači se musí na dané téma pečlivě připravit a hrají přidělené role zástupců jednotlivých zemí, projednávajících na půdě OSN problematiku své země. Zatím proběhla v naší situační hře jednání o situaci v Afghánistánu, Sýrii, Íránu a tento týden bude řešena problematika Mali. Všichni účastníci mají připravena svá vystoupení jako zástupci jednotlivých zemí. Diskuse po každém vystoupení je velmi bouřlivá a situační hra se tak stává velmi realistickou. Po každé hodině následuje podrobná zpětná vazba na jednotlivá vystoupení. Takto komplexně pojatá výuka v sobě skloubí angličtinu, komunikaci a vojenské dějiny. Po každém zaměstnání musejí posluchači písemně zpracovat průběh jednání z pohledu dotyčného delegáta dané země pro vládu země, kterou zastupuje. Celý projekt je založen na principech zpracovaného projektu k problematice vedení lidí.
Pro výuku v současné moderní české armádě je pedagogické působení Ludvíka Svobody v tehdy nejvyšším československém vojenském učilišti velmi inspirativní. Jako každé činnosti ve svém životě se generál Svoboda věnoval i výuce s velkým nasazením a nadšením. A zároveň se tím i obohacoval ve velitelských povinnostech a zkušenostech do dalších let vojenského života.
Proto chceme ve vyškovské posádce navázat na tyto stále živé dobré vojenské tradice, prohlubovat je a využít to, co již bylo vymyšleno a dobře fungovalo ve vojenské praxi a bylo ověřeno v boji.
kpt. PhDr. Stanislav Balík
- 130x přečteno